Kelas Pengajian Perubatan Islam Bersama Al Fadhil Ustaz Abd. Malik bin Ladzim

>> Wednesday, October 10, 2012

Ustaz Abd. Malik bin Ladzim yang merupakan pengasas Pusat Perubatan Islam Darul Hikmah telah memulakan kelas pengajian perubatan Islam bermula pada 8 hari bulan yang lepas. Ini adalah kali kedua kelas seumpamanya dijalankan sejak 2010. Kelas ini akan terus diadakan pada setiap hari Isnin malam Selasa dan dijangka mengambil masa selama setahun.
 
Untuk tiga bulan yang pertama pengajian adalah berdasarkan kitab-kitab karangan Syeikh Wahid Abdus Salam Bali (seorang tokoh perubatan Islam yang amat terkenal di Mesir) iaitu Wiqaayatul Insaan Minal Jin Was Syaitaan dan As Soorim Al Battaar Fi At Tasoddi Li As Saharoti Al Asraar. Pengajian pada bulan-bulan seterusnya adalah berkisar tentang perubatan herba dan rawatan bagi menangani penyakit klinikal seperti demam panas, kencing manis, darah tinggi, kayap dan hepatitis B disamping beberapa kaedah rawatan lain dalam perubatan Islam. Latihan amali akan dijalankan bagi mengukuhkan kefahaman  dan teknik rawatan para peserta. Ijazah pengajian bersanadkan Syeikh Wahid Abdus Salam Bali juga akan diberikan.
 
Peluang untuk sesiapa yang berminat untuk menyertai kelas pengajian ini masih lagi terbuka. Pun begitu tempat yang ditawarkan amatlah terhad kerana al fadhil ustaz hanya menyasarkan sekitar 30 orang penuntut sahaja. Kelas adalah percuma.

Sesiapa yang berminat boleh emailkan kepada saya di alhazeem02@yahoo.com atau hantarkan mesej anda ke 013-4895379.

0 comments:

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP