Al 'Alaamah Syeikhuna Wahid Abdus Salam Bali & Kitab Karangannya

>> Saturday, November 17, 2012

Pernah satu ketika semasa aku menuntut di Tanta, Mesir dahulu seorang kenalan Arab bernama Mohamed menawarkan diri untuk membawa aku dan sekalian ahli bait berjumpa dengan seorang syeikh kabir di Kafru Syeikh yang jaraknya tidak berapa jauh daripada pemukiman aku jika benar-benar berminat untuk mempelajari ilmu perubatan Islam. Kata kenalanku syeikh beraliran salafi ini cukup arif dalam rawatan berkaitan dengan gangguan jin, mengetahui selok-belok kehidupan dan tipudayanya. Dikhabarkan juga al 'alamah syeikh seorang waliyulLah yang terkenal namanya di alam ghaib. Mulanya aku rasa berminatlah juga untuk mempelajari ilmu ini namun bila diberitahu bahawa syarat hafazan Al Quran 30 juzuk dikenakan akhirnya hasrat dan keinginan aku terkendon dan berkubur begitu sahaja. (Sepatutnya aku berjumpa dahulu, mungkin syarat yang dikenakan sekadar menduga)

Alhamdulillah dengan izin Allah yang Maha Kaya setelah pulang ke tanahair aku berpeluang untuk menimba ilmu daripada syeikh ini tetapi melalui belaian tarbiah daripada dua orang bekas anak muridnya iaitu Al Fadhil Al Ustaz Syarhan bin Syafie dan Al Fadhil Al Ustaz Malek bin Ladzim. Semoga Allah meredhai usaha kecilku dan merahmati "guruku" Al 'Alamah Syeikhuna Wahid Abdus Salam Bali senantiasa. Amin.

.:: Buku-Buku karangan Syeikhuna Wahid Abdus Salam Bali ::.


Adalah disarankan bagi yang berkemampuan untuk membaca teks arab supaya menggunakan buku-buku ini berbanding buku-buku terjemahan kerana maksud, kupasan dan kandungannya lebih jelas dan lengkap berbanding dengan buku-buku terjemahan yang ada di pasaran. Hal yang demikian kerana pada pengamatan saya ada sesetengah isi dan kandungan buku-buku ini tidak diterjemahkan sepenuhnya. Bagi yang berminat buku-buku ini boleh didapati di Pustaka Darus Salam Alor Setar dan cawangannya di Shahab Perdana, Mergong.

.:: Buku-Buku Terjemahan Daripada Buku-Buku Karangan Syeikhuna Abdus Salam Bali ::.



Info buku Mencegah dan Merawat Sihir Gangguan Jin dan Syaitan 
 
Golongan jin dan tukang sihir dari kalangan manusia termasuk sahabat syaitan yang meniupkan api kemungkaran dan kejahatan dalam diri orang lain. Berbagai pendekatan dilakukan untuk menjerumuskan manusia ke lembah kehancuran. Mereka menggoda, merayu dan membisikkan kedengkian, kemudian menuju sihir dan kerasukan dalam diri seseorang.

Kehadiran syaitan dan tiupan sihir dalam kehidupan manusia, hanya mengganggu ketenteraman dan kedamaian hidup. Kezaliman merupakan formula untuk menghancurkan orang lain. Kadangkala perbuatan terkutuk ini menyebabkan kegilaan dan penderitaan yang berpanjangan serta mengakhiri kehidupan manusia dengan tragik dan memilukan.

Semoga buku ini memberi panduan bagi yang berusaha menangkis gangguan jin, syaitan dan tukang sihir yang durjana, insya Allah.

Kredit : Hasani Books Online 


Info buku Jin dan Syaitan Dalam Kehidupan Manusia

Salah satu asas akidah Islam adalah beriman (meyakini) adanya perkara-perkara ghaib. Malaikat, jin dan syaitan juga merupakan makhluk Allah yang dikategorikan dalam perkara-perkara ghaib. Perkara-perkara di sini bukan saja-saja direka cerita atau kisahnya. Ia adalah sesuatu yang tidak dapat dilihat dan perkara-perkara ghaib ini telah diberitahu oleh oleh Allah dan RasulNya kepada kita.

Jin dan syaitan merupakan makhluk ghaib yang sering dikaitkan dengan kisah-kisah seram. Sememangnya jin dan syaitan ini telah wujud sebelum diciptakan manusia lagi. Bangsa jin ini telah diciptakan daripada api, seperti yang dinyatakan di dalam Surah Al-Rahman ayat 15. Buku ini mengetengahkan kepada kita tentang jin dan syaitan dalam kehidupan manusia. Bab-bab penjelasan dibahagikan dengan tersusun agar kita dapat mengenali dan memahami siapakah dan apakah mereka ini. Dengan mengenali mereka juga kita akan mengetahui bagaimana menghadapi gangguan dan bisikan mereka.


Semoga dengan kehadiran buku yang cukup padat ini kita dapat menghindarkan perkara-perkara yang tidak elok terjadi kepada kita disebabkan gangguan makhluk ghaib ini insya Allah. Bersama-samalah kita memohon perlindungan dan penjagaan daripada Allah agar dihindarkan daripada penindasan dan khianat makhluk Allah sama ada daripada golongan jin, syaitan mahupun manusia.

Kredit : Hasani Books Online 

.:: Buku Ulasan Atau Sedutan Daripada Buku-Buku Syeikhuna Abdus Salam Bali ::.
  
 
Digunakan sebagai teks utama dalam siri-siri kursus atau ceramah perubatan Islam oleh Al Fadhil Ustaz Syarhan. Disusun dan diolah berdasarkan buku-buku yang dikarang oleh Syeikh Wahid Abdus Salam Bali disamping pengalaman Ustaz Syarhan sendiri dan team usrahnya dalam bidang perubatan Islam.

0 comments:

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP