Amalan Pagar Diri & Rumah : Amalan 1

>> Friday, February 26, 2010

Disini diperturunkan amalan memagar diri dan rumah daripada ancaman sihir, pencuri, gangguan makhluk halus dan sebagainya yang diamalkan sejak dahulu lagi oleh para solafussoleh. Amalan ini cukup ringkas namun memerlukan sedikit ketabahan dan usaha yang berterusan (istiqamah).

Amalan ini lazimnya dilakukan selepas solat maghrib. Seeloknya pada hari Selasa bagi memagar diri dan hari Jumaat bagi memagar rumah.

Caranya adalah dengan duduk bertimpuh seperti tahiyat awal dan mengadap ke arah kiblat. Niatkan dalam hati untuk memagar diri daripada segala bentuk ancaman atau gangguan dengan izin Allah. (Peringatan : Jangan campurkan niat memagar diri dan rumah sekali gus, buat berasingan). Pejam mata, tarik nafas dalam-dalam dan tahan. Semasa menahan nafas baca ayat kursi dengan betul dan tertib. Seboleh-bolehnya dengan satu nafas sahaja. Semasa membaca ayat kursi cuba bayangkan di hadapan anda terdapat satu tembok yang amat kukuh yang tidak boleh dicerobohi dan ditembusi oleh sesiapa dan sebarang unsur sekali pun. Selesai sahaja membaca ayat kursi tersebut hembuskanlah nafas dengan perlahan-lahan.

Ulangi semula perbuatan yang sama dan bayangkan tembok yang kukuh berada di bahagian belakang, kiri, kanan, atas dan bawah seolah-olah anda berada dalam satu tembok empat segi yang sempurna. Amalkan setiap bulan atau seafdalnya seminggu sekali. Amalan ini juga boleh diniatkan untuk anak-anak yang masih kecil.

Untuk memagar rumah pula caranya adalah sama seperti di atas namun yang membezakannya adalah niat. Niatkanlah untuk memagar rumah daripada segala ancaman jin, manusia dan sebagainya.

Amalkanlah amalan ini dengan tekun dan sabar. InsyaAllah, hasil yang anda akan dapati nanti amat menakjubkan.

0 comments:

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP