Asal-Usul dan Keistimewaan Madu Sidir

>> Tuesday, September 16, 2014

Madu Sidir merupakan madu daripada negara Yaman yang terbaik di dunia. Khasiat Madu Sidir dikatakan yang paling tinggi nilainya dan juga mempunyai nilai perubatan yang tinggi. Ianya mempunyai khasiat 5 kali ganda dari madu lebah ternak. Madu ini diambil dari pohon Sidir di lembah Dau’an Hadramaut, Yaman. Madu Sidir asli ini sangat sukar didapati dan pengeluarannya juga terbatas.

Menurut Badan Pemakanan dan Pertanian PBB (FAO) madu sidir Yaman seratus kali lebih mahal daripada lain-lain madu di pasaran global kerana perbezaan kandungan, rasa, zat-zat dan khasiatnya yang diiktiraf paling terbaik.

Keistimewaan madu sidir adalah kerana pokok-pokok sidirnya (Ziziphus Spina Christi, L.Willd) yang terdapat di kawasan pergunungan di mana tanah dan kawasan di situ masih terpelihara dari pencemaran. Pohon sidir terkenal dengan manfaat perubatan dan memiliki antioksidan yang sangat tinggi. Manakala lebah yang menghasilkan madu di pergunungan pula adalah jenis lebah yang khusus memakan debunga sidir sahaja.

Pokok sidir dipercayai oleh kebanyakan masyarakat arab sebagai salah satu pokok istimewa sehingga disebut di dalam Al-Quran; pohon yang terdapat di alam dunia dan alam akhirat. Lebih-lebih lagi pokok sidir adalah pokok yang tertua di dunia.

Pohon sidir juga disebutkan tiga kali dalam Al Quran iaitu dalam Surah Saba ayat 16 yang menyatakan sebagai salah satu pohon yang tumbuh di bumi. Di dalam surah Al Waqia’h ayat 28 pula ia digambarkan sebagai pohon yang ada di dalam syurga. Manakala di dalam surah An Najm ayat 14 perkataan sidir disebut dengan nama Sidratul Muntaha iaitu nama tempat paling atas di langit ke tujuh yang dikunjungi Nabi Muhammad SAW ketika peristiwa Isra’ dan Mi’raj.

~ Amalkan Pemakanan Sunnah, Hidup Pasti Barakah~

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP